Sebuah Linangan

“B..jOm makan…”
“B xlapar lagi…buat air kat b satu bOleh..?lame dah xminum air yg ira buat..”
“Ok…tapi pasnie kene makan taw…neh..?”
“Ye la..ye la..isk budak nie..buat b mcm budak kecik plak..”
“hehe..mesti laa…sayang b lebih kan..”

Tue la senda gurau yang paling akhir aku dengan bie..Bestnyer mase tue..Die layan gak kerenah aku…Lawan cakap ngan aku…Bagi nasihat yang memang dah jadi kebiasaan tiap kali aku jumpe die…Bie…Bie..degil btol..Macam mane la nak sihat kalau macam tue…Asyik nak gaduh ngan aku jerk..hehe…Tapi komperm2 aku yg akan menang last skali..Nak tau taktiknyer..?Haa..aku buat jerk pura-pura ngajuk…huhu…Tapi lepas nie sume nyer da xde lagi..Aku pom da xtaw nak buat taktik tue kat sape lagi..sebab bie……..da xde……

Bie.…Tokki,..Ayah Wan..tiga2 da tinggalkan aku…Sume da pergi kealam sana…hati mane yang tak sebak sebaik saje dengar berita kematian arwah atukku beberapa hari selepas hari jadiku…Ketentuan Ilahi..Segala yang hidup diaats muka bumi ini,pastinya akan diakhiri dngan kematian..Arwah atuk(belah mak) pergi dulu..Mase tue aku baru umur 5 tahun..Mase tue kecik lagi..Ayah aku bawa aku pergi gak ke kubur untuk prOses tanam arwah atuk aku..

“Abah,nape die letak ayah lam tanah..?”

Tue la sOklan yang keluar dari mulut kecil yang tak mengerti apa-apa..Ayah aku jelaskan kat aku tapi pemikiran anak kecil yg blOm memahami apa itu sebuah kematian..Aku xfaham dan terus menangis..Aku marah kat pak cik-pak cik yang tanam atuk aku..Sampai balik rumah,aku merajuk ngan ayah aku…Malam tue,mak aku cerita satu kisah untuk pujuk aku..Mak aku suruh aku tengOk bintang..Mak aku cakap,ayah wan aku tengah tengOk aku…Mak aku cakap ayah wan naek ke langit dan jadi bintang yg paling terang..Mase tue memang ade bintang paling bersinar..Aku punye la percaya..Tapi bile da besar..rase lucu plak benda tue…Anak kecik…memang tak tahu pape…

Atuk belah ayah aku plak meninggal tahun lepas…Atuk aku sakit urat..Lame jugak duduk kat hOspital sampai berbulan-bulan lamenyer..daripada seorang yang sihat,badan yang tegap hingga jadi kurus kering dan lemah…Atuk aku tak dapat telan nasi selama 3 bulan…Hanya minum susu dan makanan yang dibekalkan oleh pihak hOspital..2 hari sebelum puasa,atuk aku meninggal..Mungkin rahmat Allah,tak nak bebankan nenek aku untuk jaga atuk aku mase bulan puasa…Syukur,segalanya selamat dijalankan..Atuk aku meninggal denga cara yang senang dan muke arwah nampak tersenyum mase die meninggal..Kemungkinan atas faktor arwah atuk aku imam masjid jadi arwah tak pergi dengan cara yang susah…Wallahualam…semOga dia ditempatkan di dalam gOlongan yang beriman..Amin..

Menurut keterangan dalamAl-Quran dan al-Hadis dikemukakan dengan jelas dan tegas bahawa fasa-fasa yang harus dilalui Oleh setiap jiwa atau rOh manusia itu adalah empat perumahan..Perumahan yang aku katakan di sini adalah alam yang harus ditempuh iaitu alam kandungan,alam dunia,alam kubur(barzakh) dan alam akhirat. Kenapa kehidupan dunia hanya merupakan kesenangan yang memprdayakan? Memang dapat dibuktikan kini dan segala bukti serta kenyataan yang aku bOleh perkatakan seperti muda menjadi tua bangka,kelmarin masih sihat tetapi hari ini keadaan sakit, dahulu dapat berjalan sekarang sudah lumpuh, dahulu mata jelas melihat tetapi sekarang harus menggunakan cermin mata,dahulu rambutnya hitam tetapi berubah menjadi putih dan sebagainya..Itu semua adalah datangnya malakul maut kepada manusia sedikit demi sedikit..

Dalam satu riwayat ada disebutkan,tatkala rOh berpisah ngan tubuh,maka ia dipanggil dari langit dengan 3 kali jeritan..

Wahai anak Adam.
-Apakah kamu meninggalkan dunia, atau dunia meninggalkan kamu?
-Apakah kamu mengumpulkan dunia, atau dunia mengumpulkan kamu?
-Apakah kamu mematikan dunia, atau dunia mematikan kamu?

Innalillah…mudah-mudahan dapat kita jadikan cermin dan pelajaran serta mempertebalkan keimanan kita,sehingga kita tidak merasa canggung untuk melaksanakan ketaatan kepada-Nya dan dalam meningkatkan ibadat kita kepada Allah untuk mencapai tingkat muttaqin…semOga semua umat Islam yang telah meninggal dunia berada di dalam gOlongan mukmin yang sentiasa diredhai dan dirahmati Allah..Kita pula?Same2lah sedekahkan al-fatihah dan berdOa untuk mereka di sana..Mungkin hari nie mahupun selepas membaca segala yang telah aku coretkan ini,tiba mase kita pula..Wallahualam…

TSUMMA AMAATAHUU FA AQBARAH,TSUMMA IDZAA SYAA-A ANSY SYARAH..”Kemudian Dia mematikannya dan memasukkan kedalam kubur, kemudian bila Dia menghendakkani,Dia membangkitkannya kembali”
0 Responses
Blog Widget by LinkWithin
  • SALAM ZIARAH

    Gila Lensa

    Aku = Photographer

    Aku = Photographer
    Syahirah Photography

    Seruan-Nya

    jom borak!!


    ShoutMix chat widget

    SIAPA AKU?

    My photo
    Salam..hOlla2!!There's not 2 much dat's interesting bout me but here u go,My name is Nur Syahirah Zulkifli. freaky 20.Aku insan penuh kekurangan but alwez m'cari peluang utk m'perbaiki kelemahan tue..i enjoy doing sumtym dat i lOve tO do..huhu..i love photography.even i'm still blind bOut it..do sumting blurr when i got bored,like mengelamun.i had a dream,hope miracle will happen 2 make my dream come true.if i got a power,myb a magic ball,i will..em, secreto.i’m a gurl.a daughter.a student.a beshfwen n a chOmey..huhu.people judge n describe me in so many words.they maybe rite n probably wrong 2.i'm not a perfect gurl but i'm trying 2 be a gud person.life3.full of surprise,aku cume aku,bukan Org laen.so,dat's me.thanx 4 wasting read dis.Gadis yang solehah malunya mengatasi perawan,Cintanya bukan pada gambaran,setianya bukan taruhan,Rindunya bukan pada pertemuan tapi hatinya tersirat taqwa keimanan.. Aminn....=)~

    Pengunjung

    PRINCESS PERI

    CHENTA HATi..


    PHOTOGRAPHY

    PHOTOGRAPHY

    TIPS FOTOGRAFI UNTUK ANDA

    “Soften Effect-Kurangkan nilai Contrast & Clarity di dalam Adobe Lightroom untuk mendapatkan potret yang lebih soft seperti filter softening."

    “Painting with Light adalah teknik mencahayakan ruang dengan berbagai sumber cahaya semasa shutter masih terbuka.”

    “Potret Malam-Apabila membuat sesi rakaman pada waktu malam, bawa sumber cahaya lain seperti Portable Mini Luxeon LED Lantern yang boleh menerangi seluruh kawasan, atau sekurang-kurangnya menerangi subjek supaya autofokus kamera anda berfungsi dengan baik.”

    “Gunakan format RAW untuk tonaliti maksimum dalam gambar. Perisian Image Workflow seperti Apple Aperture, Adobe Lightroom , DXO atau PhaseOne CaptureOne memudahkan anda menyunting gambar format RAW.”

    “Di Sg Wang, terdapat kedai buku yang menjual majalah2 photography versi luar negara yang lama dengan harga yang murah. Anda boleh mendapatkan banyak tips tips fotografi di sana.”