Yahoo!!!Puasa....!!

Selamat Berpuasa…Alhamdulillah..sudah hampir seminggu kita menjalani ibadat yang diamanahkan kepada kita iaitu menahan lapar dan dahaga…Belum terlewat rasenya jika aku ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada kalian semua..Syukur ke hadrat Ilahi,kita masih diberi peluang oleh Yang Maha Kuasa untuk bertemu Bulan Kemaafan pada tahun ini..Bulan Ramadhan,satu bulan yang begitu rahmat dan mulia..Segala makhluk berapi yang selama ini selalu mendampingi kita walau di mana jua kita berada telah diikat untuk jangka masa sebulan ini.Haa..mase inilah yang kita tunggu..Menjalani ibadah tanpa gangguan si iblis..Musuh terkuat kita sekarang nie adalah nafsu..sO,kawal nafsu kOrang..jaga pantang larang yang xbley dibuat semasa kita berpuasa nie..kOmperm2 la kOrang tahu ape kan..hehe..

Hari pertama dan kedua aku berpuasa di rumah sepupuku di Batu Caves..Meriah juga sambutan di sana kerana saudara-maraku membuat jualan di Bazar Ramadhan..Aku pun berpeluang jadi jurujual tak bertauliah di sana..huhu..Memang ramai betul orang di sana..Berpusu-pusu bagaikan ikan sardin.Jalan sesak,bunyi hon yang bertalu-talu,itu sudah menjadi satu kebiasaan pabila berada di tempat sesak begini.Bingit gak telinga aku,tapi sabar je laa..Dugaannn…

Teringat pula pengalaman berpuasa semasa usia belum menginjak kealam remaja..hehe..Geli hati pun ade bila teringat zaman aku kecik-kecik dulu..Berpuasa hanya kerana ingin mendapat duit raya..Aduhai.malu pun ade rasenya..Tambahan pula,mak dan ayahku meletakkan bayaran atas sehari pabila aku dan adik berpuasa.Seingat aku,mase tue aku darjah satu.If aku berpuasa separuh hari,aku akan mendapat RM1..dan jika berpuasa penuh, di’up’kan lagi bayarannyer kepada RM2..Haa..mase kecik-kecik dulu,jumlah tue memang lumayan sesangat laa..Dalam kepala mula mencongak duit dari hari ke hari..hehe..Bile piker-pikir,bagus gak mak ayah aku buat camtu..Semangat la jugak aku dan adik nak belajar berpuasa walaupun kadang-kadang puasa penuh hanya erti kata dari mulut saje bile kami curi-curi makan kat umah nenek..hahaha..Harap-harap la mak ayah aku tak tau kisah nie..Klu x,tak pasal-pasal kene pulangkan balik duit raya tue.hehe

Mase aku menumpang tidur kat umah kazen kat Gombak,anak sepupu aku datang kat aku..Bahase ape ntah anak kecik nie cakap,tapi petah betul..Kalau tak silap aku,hari pertama puasa,petang tue die datang kat aku.”Auntie2,isha nak shishi…auntie cecap,nati isha nanis..”..Aku nie ngan muke kompius cOz tak faham pergi la ambil cOklat lam peti sejuk..Anak sepupu aku geleng jerk..lepas tue,duk ulang banyak kali ayat tadi..habis la kalau budak nie meragam,susah gak aku nak pujuk.Kebetulan,mase tue kazen aku pergi pasar.sO,aku ngan isha nie je la ade kat umah..Sebab takut budak nie nangis,aku terus call kazen aku..Punya la gabra mak die..”eh,bawak die masuk toilet cepat ira..kan terkucir budak tue..”..haha..dari situ la aku belajar bahase budak kecik nie..meh sini aku translate untuk korang laks…”Auntie2,isha nak buang air kecik,auntie cepat,nanti isha nangis”..hehe..isha2..

kOrang pun mesti ade kisah lucu zaman kecik-kecik dulu mase bulan puasa kan..?Pengalaman lepas kadang-kadang buat kita menilai anak-anak kecik sekarang neyh..Bile teringat,komperm2 senyum sorang-sorang kan…?Anyway,aku harap korang dapat jalani ibadah puasa tahun nie dengan sempurna..Haa..jangan curi-curi buka periuk nasi plak pagi-pagi taw..hehe..Solat terawikh jangan lupe buat..Marilah sama-sama kumpulkan ibadah di bulan yang mulia nie..Semoga kita tergolong dalam golongan yang dapat menambahkan pahala yang berlipat kali ganda pada malam Lailatulqadar yang kita semua tidak ketahui masanya..Selamat Berpuasa semua…
0 Responses
Blog Widget by LinkWithin
  • SALAM ZIARAH

    Gila Lensa

    Aku = Photographer

    Aku = Photographer
    Syahirah Photography

    Seruan-Nya

    jom borak!!


    ShoutMix chat widget

    SIAPA AKU?

    My photo
    Salam..hOlla2!!There's not 2 much dat's interesting bout me but here u go,My name is Nur Syahirah Zulkifli. freaky 20.Aku insan penuh kekurangan but alwez m'cari peluang utk m'perbaiki kelemahan tue..i enjoy doing sumtym dat i lOve tO do..huhu..i love photography.even i'm still blind bOut it..do sumting blurr when i got bored,like mengelamun.i had a dream,hope miracle will happen 2 make my dream come true.if i got a power,myb a magic ball,i will..em, secreto.i’m a gurl.a daughter.a student.a beshfwen n a chOmey..huhu.people judge n describe me in so many words.they maybe rite n probably wrong 2.i'm not a perfect gurl but i'm trying 2 be a gud person.life3.full of surprise,aku cume aku,bukan Org laen.so,dat's me.thanx 4 wasting read dis.Gadis yang solehah malunya mengatasi perawan,Cintanya bukan pada gambaran,setianya bukan taruhan,Rindunya bukan pada pertemuan tapi hatinya tersirat taqwa keimanan.. Aminn....=)~

    Pengunjung

    PRINCESS PERI

    CHENTA HATi..


    PHOTOGRAPHY

    PHOTOGRAPHY

    TIPS FOTOGRAFI UNTUK ANDA

    “Soften Effect-Kurangkan nilai Contrast & Clarity di dalam Adobe Lightroom untuk mendapatkan potret yang lebih soft seperti filter softening."

    “Painting with Light adalah teknik mencahayakan ruang dengan berbagai sumber cahaya semasa shutter masih terbuka.”

    “Potret Malam-Apabila membuat sesi rakaman pada waktu malam, bawa sumber cahaya lain seperti Portable Mini Luxeon LED Lantern yang boleh menerangi seluruh kawasan, atau sekurang-kurangnya menerangi subjek supaya autofokus kamera anda berfungsi dengan baik.”

    “Gunakan format RAW untuk tonaliti maksimum dalam gambar. Perisian Image Workflow seperti Apple Aperture, Adobe Lightroom , DXO atau PhaseOne CaptureOne memudahkan anda menyunting gambar format RAW.”

    “Di Sg Wang, terdapat kedai buku yang menjual majalah2 photography versi luar negara yang lama dengan harga yang murah. Anda boleh mendapatkan banyak tips tips fotografi di sana.”