Dari Dapur Ke Blog..
Assalamualaikum..Haa..cite kali nie dari dapur Syahirah..hehe..Dalam menghitung hari-hari yang akan datang, aku pun ape lagi..mempraktikkan ke’terer’an aku dalam membuat kuih raya..huhu..Lagipun aku bukan buat ape pun kat umah,sO bile piker-pikir, bOleh la mengisi masa yang kosong nie dengan membuat sedikit kuih raya..Haa..jimat la sikit duit mak aku tahun nie…Semalam aku pun pergi la menjelajah mencari bahan-bahannya..Kat sini aku kongsi secret receipe kat korang..hehe..Jangan sekadar baca tau,korang pun kene la try buat…Kuih raya nie dipanggil Sweety Cornflakes..Wahh…da buat tue,ikut suke korang la plak nak bagi nama ape..hehe

Bahan-bahan :

1. 50gram rice bubble
2. 50gram cornflakes
3. 20gram kismis
4. 400 gram coklat dan coklat putih masakan
5. Kertas kek kecil
6. Mentega
7. Perasa tambahan seperti gula dll
8. 1 botol floral sprinkle

Cara-cara membuatnya :

1. First,korang masak dulu coklat masakan tue..Coklat putih pun masak biar cair tpi,kene ingat masak asing-asing..Jangan sebatikan plak..
**nie ade tips sikit,if korang nak beli coklat,sebaiknya beli coklat yang diimport
coz coklat nie lebih pekat dan berkrim.Coklat masakan nie korang boleh cari
kat kedai kek.komperm ade!


2. Dadukan kismis.If korang nak tambah cips coklat pun boleh.

3. Gaulkan rice bubble,cornflakes dan kismis yang didadukan tadi ke dalam satu bekas.

4. Seterusnya,tuangkan coklat masakan yang telah dicairkan dan tuangkan ke dalam campuran tadi. Kemudian, gaul sehingga rata.

5. Masukkan sedikit perasa.Langkah seterusnya,masukkan campuran tadi ke dalam kertas kek kecil dan hiasi dengan coklat putih serta floral sprinkle.

6. Akhir sekali,sejukkan di dalam peti sejuk selama 15minit.Haa..siap untuk dimakan..Opps..tunggu berbuka dulu tau..hehe

Ok la,pada sape-sape yang rasa nak cuba.jemput-jemputlah datang rumah
yer..hehe..Selamat Mencuba!


Inilah Hasilnya...






Labels: | edit post
2 Responses
  1. xikree Says:

    wah...satu idea yang bijak tuk menarik minat pembaca blog makcik-makcik...heheh...bgus2...good idea..nak lagi menarik buat satu categories tuk "dari dapur syahirah" ni...so sume entri pasal dari dapur awok ni terus masuk kat dari dapur syahirah...heheh...sebelum nak post entri masak2 ni..labelkan dengan dari dapur syahirah...:)


  2. huhu...
    tenz lagi bagi kOmen yg agak bernas begitu..
    pembaca blog makcik2..?
    agak kejam kedengarannyer..
    huhu..
    sampai aty btOl..


Blog Widget by LinkWithin